Walter Dorwin Teague – Brownie cameras

Walter Dorwin Teague (December 18, 1883 – December 5, 1960)
was an Art Deco designer. He designed cameras for Eastman Kodak from 1928 to 1933.

Amerikaanse industriële ontwerper en schrijver. Tussen 1903 en 1907 studeerde hij aan avondlessen aan de Art Students League in New York, Hij werkte daarna als een reclame-illustrator, in het bijzonder voor Calkins & Holden, een vooraanstaand bureau dat gespecialiseerd is in het gebruik van kunst voor illustraties en in het adviseren van klanten op het uiterlijk van hun producten. Tussen 1911 en 1928 werkte Teague als freelance illustrator en commercieel kunstenaar en werd bekend om zijn gebruik van klassieke typografie en decoratieve randen, zoals in de lay-out en grenzen voor Time magazine (1923). In 1926, tijdens reizen in Europa, ontdekte hij het werk van Le Corbusier en met name zijn boek Vers une architecture (1923). Bij zijn terugkeer naar New York dat jaar besloot hij een carrière te starten in het ontwerpen of restylen producten en verpakkingen voor de fabrikanten. In New York waren op dat moment een groep van personen, waaronder Teague, Norman Bel Geddes, Raymond Loewy en Henry Dreyfuss (1904-1972) die begonnen de industriële vormgeving te profileren als een onafhankelijke bedrijfstak, gepromoot door de stichting van de Amerikaanse Unie van decoratieve Kunstenaars en ambachtslieden in 1927. Later, in 1944 werd de Vereniging van Industriële Ontwerpers opgericht met Teague als eerste president.
Zijn carrière begon in 1908, toen hij tot de kunst afdeling van een bekende reclamebureau was toegetreden. In 1927 was Teague uitgegroeid tot een freelance artiest en een belangrijke autoriteit op typografie. Hij geloofde dat het gebruik van betere zakelijke methoden en producten de kwaliteit van leven zou verbeteren voor gewone mensen.

American industrial designer and writer. Between 1903 and 1907 he studied at evening classes at the Art Students League in New York, while working as a sign-painter. He then worked as an advertising illustrator, in particular for Calkins & Holden, a pioneering agency that specialized in the use of art for illustrations and in advising clients on the appearance of their products. Between 1911 and 1928 Teague worked as a freelance illustrator and commercial artist and became known for his use of classical typography and decorative borders, as in the layout and borders for Time magazine (1923). In 1926, while traveling in Europe, he discovered the work of Le Corbusier and in particular his book Vers une architecture (1923). On his return to New York that year he decided to pursue a career in designing or restyling products and packages for manufacturers. In New York at that time a group of individuals including Teague, Norman Bel Geddes, Raymond Loewy and Henry Dreyfuss (1904–72) began to establish industrial design as an independent occupation, promoted by the foundation of the American Union of Decorative Artists and Craftsmen in 1927. Later, in 1944, the Society of Industrial Designers was founded with Teague as its first President.
His career took off in 1908 when he joined the art department of a well-known advertising agency. By 1927, Teague had become a freelance artist and an important authority on typography. He believed that the use of better business methods and products would improve the quality of life for ordinary people. He was 46 years old when the Depression arrived.

In 1927, had Teague een ontwerpbureau en een jaar later had hij een contract met Kodak en produceerde de Art Deco gift camera (1928), Baby Brownie (1934), Bantam Special (1936), Kodak Super 620 (1938), en de Brownie Hawkeye (1950). Hij ontwierp de eerste Polaroid camera voor Edwin Land. Teague was betrokken bij de wereldtentoonstelling van 1939. In 1940 heeft Teague een boek gepubliceerd, Design this Day; a Technique of Order in the Machine Age. Hij werkte later intensief voor Boeing en was verantwoordelijk voor de inrichting van veel van hun vliegtuigen. De Teague bedrijf was blijkbaar een actieve speler in het toen hedendaagse design gebied.

In 1927, Teague formed a design firm and a year later landed a contract with Kodak which produced the Art Deco gift camera (1928), Baby Brownie (1934), Bantam Special (1936), Kodak Super 620 (1938), and Brownie Hawkeye (1950). He designed the first Polaroid camera for Edwin Land. Teague was on the design board of the 1939 World’s Fair. In 1940 Teague published a book, Design this Day; a Technique of Order in the Machine Age. He later worked extensively for Boeing and was responsible for the interior design of many of their planes. The Teague company is apparently an active player in the contemporary design field.

De restyling van consumptiegoederen
Tijdens de jaren 1930 styling, product design, grafisch ontwerp en architectuur kwamen samen in de vorm van reële ontwerpen. Op het werkgebied werd de rol van de ontwerper uitgebreid en gedefinieerd. Ontwerpers plaatsten zich zelf op de kaart, en beweerden deskundigheid hebben van de gevoeligheden van de consument, de ontwerpers bevorderden de volkse smaak zoveel tot de waarden van de hoge kunst. De ontwerpers waagden hun creaties dichter bij de handel brengen dan de traditionele grafische vormgeving. Er werden gegevens verzameld over het kerkbezoek van de mensen, hoe mensen omgingen in bepaalde ruimten, de lengten van bezoeken, enz.. Walter Dorwin Teague is belangrijk in zijn conceptuele benadering, om te bepalen wat de boodschap van de opdrachtgever is, wat te leveren en hoe. In plaats van rechttoe rechtaan vertegenwoordigen wat een bedrijf doet vereenvoudigde en stroomlijnde Teague de boodschap, tot bijna simplistisch. Het eindresultaat was een uitbundige romantisering van het fabricageproces: technologische ontwikkeling = utopie. Wat misschien nog belangrijker is de manier waarop reële ontwerpers de mogelijkheden gerealiseerden voor het ontwerpen van een ervaring. Het gebruik van verlichting, kleur, perspectief, en technologie-ruimtes moest het draaiboek zijn om de manier waarop een consument zich gedraagt te beïnvloeden.

The restyling of consumer goods
During the 1930s styling, product design, graphic design and architecture came together in the form of fair design. On the fairgrounds the role of the designer expanded and defined itself. Designers situated themselves in a nobrow territory, claiming to have expertise on the sensibilities of consumers fair designers promoted lowbrow tastes as much as they did the values of high art. Designers also ventured into a territory closer to marketing than traditional graphic design. Data was collected on attendance counts, how people interacted in certain spaces, lengths of visits, etc.. Walter Dorwin Teague is important in his conceptual approach, determining what message the client should deliver and how. Instead of straightforwardly representing what a company does Teague simplified and streamlined the message, perhaps to the point of being simplistic. The end result was an exuberant romanticizing of the manufacturing process: technological development = utopia. What is perhaps more important is the way in which fair designers realized the potential for designing an experience. By using lighting, pacing, color, perspective, and technology spaces could essentially be coded or scripted to influence the way in which a consumer behaves.

Van 1928 tot 1933 maakte Kodak verschillende gekleurde en deco-stijl camera’s die zijn ontworpen om specifiek een beroep te doen op de stijl-bewuste vrouwen van de jaren twintig. In 1928 Kodak ingehuurde Walter Dorwin Teague, een bekende Amerikaanse industrieel ontwerper die camera’s een meer elegante look moest geven. Als eerste ontwierp hij de Series III Vest Pocket Vanity Kodak, een metalen met reliëfkunstleer beklede camera die in vijf kleuren werd gemaakt: Bluebird (diep blauw), Kaketoe (groen), Sea Gull (grijs), roodborstje (rood), en Jenny Wren (bruin). Teague naast het ontwerp van de Vanity Kodak Ensemble outfit, met een gekleurde camera met bijpasende, lipstick houder, spiegeltje en portemonnee in een koffertje. Er zijn soortgelijke modellen naast de meest voorkomende Ensemble met een zeer zeldzame Coquette. De meest populaire Kodak camera’s van de jaren twintig en dertig werden ontworpen voor het hele gezin. Brownies kwamen in zes heldere, vrolijke kleuren. De Boy Scout, Girl Scout, Camp Fire Girls ‘Kodak-camera’s werden elk vervaardigd met de padvinderij logo opdruk op de camera. Voor de Scout-modellen werden Model B Vest Pocket Kodak’s zoals de Petites gebruikt. De Petite-model kwam ook in vijf kleuren, en speciale versies zijn gemaakt met Deco frontjes waaronder een bliksemschicht patroon en een diamant patroon. Het meest spectaculaire van alle box camera werd de door Walter Dorwin Teague nieuw ontworpen door de Beau Brownie. De Beau Brownie kwam in twee maten en in vijf kleuren met een moderne deco twee kleurig patroon op het front van de camera. Tijdens de kerstperiode van 1930 werd een Gift Box van cederhout uitgebracht met bijpassende de camera in deco design. De mooiste van alle Teague ontworpen camera’s was de Kodak Bantam Special, een meester-stuk van art-deco stijl.

From 1928 to 1933 Kodak made several colored and deco-styled cameras that were designed to appeal specifically to the style-conscious women of the twenties. In 1928 Kodak hired Walter Dorwin Teague, a well-known American industrial designer to create cameras with a classier, more elegant look. He first created the Series III Vest Pocket Vanity Kodak, a metal and embossed leather camera that came in five colors: Bluebird (deep blue), Cockatoo (green), Sea Gull (gray), Redbreast (red), and Jenny Wren (brown). To keep the women of the twenties looking their cosmopolitan best while snapping pictures, Teague next designed the Vanity Kodak Ensemble outfit, which included a color-coordinated camera, lipstick holder, compact, mirror and change purse in a fitted case. Similar models included the more common Ensemble, and the very rare Coquette. The most popular Kodak cameras of the twenties and thirties were designed for the entire family. Brownies came in six bright, fun colors. The Boy Scout, Girl Scout, Camp Fire Girls’ Kodak cameras were each manufactured with scout logos imprinted on the body and cases. The Scout models were Model B Vest Pocket Kodak’s like the Petites. The Petite model also came in five colors, and special versions were made with deco metal and enamel face plates, one with a step pattern, a lightning bolt pattern and a diamond door pattern. The most spectacular of all the box cameras was again designed by Walter Dorwin Teague, the Beau Brownie. The Beau Brownie was made in two sizes and came in five colors with a modern deco two-tone pattern on the face and box. During the Christmas season of 1930 a Gift Kodak was offered, in a cedar wood presentation box with matching deco design. The finest of all the Teague designed cameras was the Kodak Bantam Special, a master- piece of art-deco styling.

De oude-stijl Texaco tankstations, die wit geschilderd waren met bos-groene strepen en een vrijstaand Texaco-logo met de rode ster op een witte schijf, werden ontworpen door Walter Dorwin Teague. In zijn boek “Design This Day” (1940) Teague toont hij zijn originele werk voor Texaco, de tentoonstellingsruimte die hij voor hen ontworpen heeft aan de Texas Centennial beurs in 1935, waren tal van foto’s van de kleine benzinestations te zien die gebouwd werden overal in Amerika.

The old-style Texaco gas stations, the ones that were painted white with forest-green streamline stripes and a free-standing post bearing the red Texaco star logo on a white disk, were designed by Walter Dorwin Teague . In his book “Design This Day” (1940) Teague shows his original work for Texaco, the exhibition hall he designed for them at the Texas Centennial fair in 1935, plus photos of the small gas stations which were built cookie-cutter-like all over America